Wanneer voel jij je welkom als klant of collega?

Een vraag die we stelden aan ruim 100 mensen met een handicap, ziekte of andere bagage.
Hoewel de antwoorden flink varieerden, bleek er één belangrijke gemene deler: bejegening.
De manier waarop men wordt aangesproken, bevraagd of geholpen is bepalend voor hun ervaring.

 

In hoeverre weten jouw collega’s:

  • Hoe ze iemand ontvangen die slechthorend of doof is?
  • Hoe informatie helder is voor iemand met een taalontwikkelingsstoornis?
  • Wat te zeggen als die zieke collega op de koffie komt?
  • Hoe een toegankelijke website bijdraagt aan je welkom voelen?
  • Welke vragen je in een sollicitatiegesprek wel kunt stellen om te ontdekken wat iemands mogelijkheden en beperkingen zijn?

Jouw collega’s kunnen het verschil maken.
Geef ze de tools in handen om inclusief te werk te gaan.
Maak ze Sterk in Gesprek.

De online training Sterk in Gesprek helpt je verder.

man en vrouw in gesprek

 

Een training van 42 weken. Iedere week ontvangt een collega een les van ongeveer 12 minuten. Iedere les wordt afgesloten met een praktische opdracht. Er is bewust gekozen voor wekelijkse lessen. Dit zorgt er enerzijds voor dat collega’s de tijd hebben om het geleerde in de praktijk te oefenen. Anderzijds blijft het thema inclusie zo bijna een jaar lang onder de aandacht. Dit bevordert de borging.

"Martine kan je laten ervaren hoe het is om te leven met een extra uitdaging of beperking. Haar methode is zo doeltreffend dat het echt binnenkomt." -Petra

De Marathon Sterk in Gesprek bestaat uit 2 delen:

    DEEL 1.

    De basistraining van 21 lessen (halve marathon) waarin deelnemers antwoord krijgen op vragen als:

  • Hoe en wanneer bied ik mijn hulp aan?
  • Hoe ontdek ik wat iemand heeft?
  • Hoe steun ik iemand bij slecht nieuws of blijvend letsel?
  • Wat kan ik doen of zeggen als iemand emotioneel wordt?
  • Hoe leg ik mijn kind uit wat iemand heeft?
  • Hoe voer ik een ongedwongen gesprek?
  • Hoe geef ik iemand een compliment over de omgang met beperkingen of een verlies?
  • Welke woorden kan ik gebruiken zonder iemand te kwetsen?

 

    DEEL 2.

    Keuze module ‘Een Warm Welkom’ van 21 lessen waarin deelnemers antwoord krijgen op vragen zoals:

  • Hoe heet je mensen met een zichtbare en onzichtbare handicap welkom?
  • Wat is er nodig om te zorgen dat iemand zich online welkom voelt?
  • Welke teksten activeren een werkzoekende om te solliciteren?
  • Hoe ontdek je wat een persoon kan of wil zonder naar de handicap te vragen?
  • Hoe werk ik samen met een collega met een beperking?
  • Welke woorden gebruik je om iemand te motiveren?
  • Hoe beoordeel je iemand met een beperking?
  • Hoe communiceer ik inclusief?
  • Hoe laat je de ervaringen van mensen voor jou werken?
Gesprekskaarten
Meer dan
gesprekstips
Steun
goede doelen

Wat krijgen jouw collega’s?

  • 42 lessen van circa 12 minuten.
  • 21 opdrachten die helpen om het geleerde in praktijk te brengen.
  • 21 opdrachten die het contact tussen collega’s onderling bevorderen.
  • Ruim 125 concrete tips voor de omgang met collega’s of klanten met een beperking.
  • Persoonlijke verhalen van 42 mensen die hun ervaring en tips delen.
  • Doosje gespreksstof met 42 gesprekskaarten.

Cadeau

Uniek is het doosje Gespreksstof dat jouw collega via de post ontvangt. 

Met kaarten om weg te geven of op te sturen zodat jouw collega het geleerde gelijk kunt toepassen. 

Afbeelding van voorkant en achterkant van het doosje gespreksstof
Afbeelding van een gesprekskaart uit het doosje gespreksstof op een laptop
Afbeelding van een paar gesprekskaarten uit het doosje gespreksstof

"Je kunt de gesprekskaarten ook gebruiken om met je team in gesprek te gaan. Je leert elkaar beter kennen en kunt zorgen voor (h)erkenning." -Danny

Martine lachend kijkend in de camera met een zwart jasje en wit topje

Wie geeft de training?

Ik ben Martine, ervaringsprofessional op het gebied van communicatie rondom een beperking. Het is mijn missie om de omgang tussen mensen met en zonder beperking te vergemakkelijken. Dit doe ik door hen inzicht te geven in elkaars onwetendheid, gedachten en manier van communiceren. Hiervoor ontwikkelde ik diverse ervaringsworkshops en trainingen over gesprekken waarin een beperking centraal staat.  Dit doe ik vanuit mijn professionele kennis in gesproken interactie, conflicthantering en verlies van gezondheid.  Mijn persoonlijke ervaringen als leerling, student, werkzoekende, collega en moeder met een visuele handicap zorgen dat ik theorie kan ondersteunen met praktische voorbeelden. Lees hier meer over Martine.

Niets over ons zonder ons

Bij de ontwikkeling van Sterk in Gesprek is gebruik gemaakt van de ervaringen van een diverse groep mensen. Zij hebben ervaring met bejegening door bijvoorbeeld een handicap of ziekte. Deze mensen behoren tot de doelgroep uit het VN-verdrag Handicap (welke in 2016 door Nederland is geratificeerd). Ook nemen we de ervaringen mee van mensen die door afkomst, geaardheid of andere bagage worden geconfronteerd met ongemakkelijke gesprekken of uitspraken die goed bedoeld zijn maar een andere impact hebben. Dit maakt dat de inzichten en gesprekstips in deze training breed toepasbaar zijn.

Jouw investering

Investeren in Sterk in Gesprek is niet alleen investeren in de ontwikkeling van collega’s en je organisatie.
Je steunt direct ook zo’n 42 goede doelen, organisaties die zich inzetten voor mensen met een handicap of ziekte. Alle mensen die hun persoonlijke ervaring met je delen kozen een goed doel uit dat zij willen steunen met hun bijdrage. Per persoon maken we 10% over per verkochte training. € 8,40 van jouw bijdrage gaat dus naar organisaties die zich inzetten voor mensen met een handicap of ziekte. Zo steun je Reuma Nederland, Sailwise en Stichting Hoogvliegers. Bekijk hier alle goede doelen.

De marathon Sterk in Gesprek kost € 84,-- per deelnemer. Bij een afname van meer dan 25 trainingen hanteren we staffelprijzen.  Neem contact op voor een offerte op maat via 06-52674903 of contact@sterkingesprek.nl

 

Wil je niet meteen aan de slag?

Wel op de hoogte blijven van de ontwikkelingen en tips krijgen via onze blogs?

Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief.

Sterk in Gesprek is onderdeel van MB3 en All Inclusive at Work