Heeft u een zwemdiploma?

Hoe zorg je dat iemand zich welkom voelt bij jouw bedrijf? Soms kan een klein verschil in de ontvangst, grote indruk maken. Neem die keer dat ik samen met een vriendin naar het zwembad ging.

Met nieuwjaar besloot ik samen met een vriendin dat het tijd werd voor meer beweging.  We overwogen diverse opties. En besloten dat baantjes trekken in het zwembad het beste paste. De eerstvolgende zaterdag vertrokken we op de tandem richting zwembad. Vastberaden om direct een abonnement aan te schaffen; dan kunnen we er niet meer onder uit.

We lopen gearmd naar binnen. In mijn hand heb ik mijn rood-witte taststok.  We schuiven aan in de rij. Mijn vriendin is eerst aan de beurt. Ze stelt de vragen die we hebben over het abonnement en betaalt.

Ik loop met mijn pinpas in de aanslag naar haar toe. Ze praat tegen me en geeft aan welke kant ik kan oplopen. De medewerker achter de balie merkt zo op dat ik niet kan zien. Als ik vraag om hetzelfde abonnement wordt mij gevraagd: “Heeft u een zwemdiploma?” Die had ik totaal niet zien aankomen. Ik ben even beduusd en geschokt en beledigd. Waarom zou ik een abonnement nemen op baantjes zwemmen als ik geen diploma heb? Na een stilte  weet ik uit te brengen: “Hoezo?” In de reactie die volgt gaat het over veiligheid en toezicht. Goede punten. Die inderdaad heel belangrijk zijn in een zwembad. Ik had mij alleen meer welkom gevoeld als mij was gevraagd: “Wat heeft u nodig om veilig en fijn bij ons te kunnen zwemmen?” Afhankelijk van mijn antwoord kun je dan aangeven wat er wel of niet mogelijk is.

Daarbij kun je je afvragen hoe realistisch het is dat iemand een abonnement afsluit voor het zwemmen van baantjes, zonder dat die persoon kan zwemmen. En uiteraard ken ik ook de nare verhalen van verdrinking doordat mensen geen diploma hebben. Als je mij eerst laat voelen dat ik welkom ben, kun je daarna aangeeft dat je vanwege veiligheid in het zwembad graag nog wat vragen stelt. Denk dan aan vragen als: Heeft u nog iets van ons nodig om prettig te kunnen zwemmen?  Heeft u al veel zwemervaring? Heeft u al eerder baantjes getrokken in een zwembad? En hoe verliep dat?

Als mijn verbazing en verbolgenheid wat is weggezakt, geef ik nog netjes antwoord op die ene vraag: “Heeft u een zwemdiploma?”  Mijn reactie: “Ik heb A tot en met F.” Ik houd niet zo van opscheppen. Soms is de waarheid alleen heerlijk. Die gezichten had ik best even willen zien. Ik geloof dat ik nog even heb moeten uitleggen dat ik  aan kunstzwemmen heb gedaan. Daar begin je met diploma F en eindig je bij A.  Ik behaalde mijn F, E en D-diploma. Samen met mijn reguliere zwemdiploma’s vormt dat een mooi rijtje. Heb jij bij de ontvangst wel eens een heel directe vraag gehad waardoor je je minder welkom voelde? Ik lees er graag meer over. Deel jouw ervaring hieronder.

Zwemdiploma a t/m c
Zwemdiploma a t/m c

Martine Baadenhuijsen is ervaringsprofessional op het gebied van communicatie rondom een beperking. Ze schrijft blogs over inclusie, omgang en bejegening rondom mensen met een handicap of ziekte. Wil je ook zonder ongemak in gesprek gaan met je zieke buurvrouw, weten wanneer je hulp moet bieden aan iemand met een handicap, of ontdekken hoe je effectief samenwerkt met een collega die emotionele bagage heeft?
Schrijf je dan in voor een van de online cursussen van Sterk in Gesprek.

Ben je geïnspireerd, maar heb je – nog – geen behoefte aan een cursus?
Meld je dan aan voor de nieuwsbrief en laat je regelmatig inspireren.

Martine lachend kijkend in de camera met een zwart jasje en wit topje

Laat een reactie achter